20.8.09

Protest tegen hoofddoekenverbod

Het platform BOEH (Baas over eigen hoofd) verstuurde volgende oproep via Facebook:

1 september wordt de dag dat het hoofddoekenverbod in de Antwerpse Athenea in voege komt. BOEH! roept Antwerpse scholieren (en daarbuiten!) – gelovigen en niet-gelovigen, jongens en meisjes – op om op 1 september iets op hun hoofd te zetten. Wat dan ook. Een hoofddoek? Goed. Een reuze hamburger? Ook goed. Een schaalmodel van een zeilboot? Zeker goed. Hoe gekker, hoe beter!

We zouden het ontzettend fijn vinden als jullie mee onze actie “Op 1 september zet ik op mijn kop wat ik wil” ondersteunen! Dat kan je op verschillende manieren doen. Online, op Facebook, maar ook daarbuiten.

Om je steentje bij te dragen aan deze strijd voor vrije meningsuiting kan je het volgende doen:

1) Om te beginnen door NU lid te worden van onze nieuwe groep “Op 1 september zet ik op mijn kop wat ik wil”. Ook als je zelf geen student bent, word nu fan en post onze groep op jouw prikbord! Zo zorg je dat iedereen op de hoogte is van onze actie!
http://www.facebook.com/pages/Op-1-september-zet-ik-op-mijn-kop-wat-ik-wil/115922184723


2) Je steunt onze actie door je Facebook-status aan te passen als volgt: OP 1 SEPTEMBER ZET IK OP MIJN KOP WAT IK WIL, WANT …. (vul gerust in waarom jij het belangrijk vindt)

3) Je kan nog een stapje verder gaan, en een nieuwe profielfoto maken waar je het gekste wat je kan bedenken op je hoofd zet.

4) Heb je een blog? Dan kan je onze perstekst en het beeldmateriaal van de campagne “ik zet op mijn kop wat ik wil” gaan halen op onze website “www.baasovereigenhoofd.be”.
En laat de wereld gerust weten waarom jij achter onze actie staat.

5) Maar het liefst van al hebben we natuurlijk dat je op 1 september afzakt naar Antwerpen met iets heel geks op je kop. Zo kan je samen met ons aan de schooldirectie duidelijk maken dat jongeren niet opgetogen zijn met maatregelen die discriminatie stimuleren.


Als je fan bent van BOEH! hoeven we jou allicht niet meer uit te leggen hoe belangrijk het verzet tegen het hoofddoekenverbod is. Toch, hieronder drie redenen waarom het in feite ieder van ons aangaat.

- Het is doodzonde als de directie van een pedagogisch instituut (een school) maatregelen neemt die jongeren leert discrimineren in plaats van samenleven in een samenleving met diversiteit.

- We geloven in individuele vrijheid. Wij vinden dat jongeren het recht hebben om zelf te kiezen hoe ze hun religie beleven, en hun identiteit ontwikkelen. Wij geloven noch in een verbod noch in een verplichting.

- Verder geloven we niet dat een hoofddoekenverbod “emanciperend” zou werken. In tegendeel. Zogenaamde onderdrukking los je niet op met een andere soort onderdrukking.

Alvast bedankt voor jullie medewerking!
Wij kijken nu al uit naar 1 september!

Geen opmerkingen: