6.2.09

Willekeur in asielbeleid bereikt nieuw hoogtepunt

Gazet van Antwerpen bracht gisteren een artikel over een absurd gevolg van het repressieve asielbeleid. Een Hongaarse toerist werd opgesloten in een asielcentrum. De man was op vakantie bij zijn stiefbroer uit Ravels. Die zei aan de krant: "Ik had mijn stiefbroer uitgenodigd om een weekje te komen uitblazen in België na een zware periode. We hebben met hem wat citytrips gedaan naar Brussel, Amsterdam en Rotterdam. Het was immers zijn eerste reis en hij keek zijn ogen uit. Vorige donderdag hadden we geen tijd meer voor een uitstap omdat hij moest vertrekken. Hij bood daarom aan om me als bedankje wat te helpen in de zaak." De broer hielp met het schilderen achter een gesloten deur. Toevallig was er net die dag een politie-inval in de zaak (omdat de vorige eigenaar van het pand eerder betrokken was bij een cannabisplantage). De Hongaarse stiefbroer mocht zijn paspoort en vliegtickets niet gaan ophalen, hij werd opgepakt wegens zwartwerk en overgebracht naar een asielcentrum. Van daaruit werd hij na een week gerepatrieerd. De Ravelse stiefbroer klaagt aan: "Zijn vliegticket lag klaar, maar ze gebruiken belastinggeld om hem een week vast te houden en hem daarna te repatriëren."

Update De man in kwestie liet ons weten dat er in de eerste versie een fout was geslopen. Voor alle duidelijkheid: het was de vorige eigenaar van het pand die ooit werd opgepakt wegens aan cannabisplantage. De man zelf had daar niets mee te maken. Hij schreef ook: "Ik vind het zwaar overtrokken dat ze mijn stiefbroer hebben meegenomen. Hij was tenslotte op vakantie en hielp mij met schilderen achter een gesloten deur... daar ben je broers voor toch? Het is gewoon de frustratie dat ze niets gevonden habben! Arme jongen! Ik ben een keurige zakenman, betaal mijn belasting hier in België en heb nog nooit te maken gehad met justitie. Schandalig hoe ze mij behandelen, maar ik laat het er niet bij zitten." Wij delen zijn gevoel van woede en hebben uiteraard de fout uit de eerste versie onmiddellijk recht gezet.

1 opmerking:

marcel zei
Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.