4.2.09

Poging om Oosterweelreferendum op zijspoor te zetten

Patrick Janssens is bezig met het referendum rond de Oosterweelverbinding op een zijspoor te zetten. De Antwerpse burgemeester beseft dat de actiegroep tegen de Oosterweelverbinding voldoende handtekeningen zal hebben om effectief een referendum te organiseren. Een probleem bij de procedure is echter dat het stadsbestuur de uiteindelijke vraag zal bepalen. De vraagstelling kan natuurlijk een invloed hebben op het resultaat en kan het polemische karakter wat verbergen. Janssens wil niet dat het een peiling wordt over het voorstel van het stadsbestuur en het politieke establishment. Dan riskeert Janssens immers weg gestemd te worden. Daarom wil Janssens het referendum meteen laten gaan over het volledige “masterplan” van 16 mobiliteitsprojecten (waaronder ook de verlenging van een aantal tramlijnen). Tegen een verlenging van de tramlijnen (onder meer in Mortsel en naar Wijnegem) heeft wellicht bijna niemand (met uitzondering van een paar rabiate anti-openbaar vervoersliberalen zoals Annick De Ridder) iets. Rond de Oosterweelverbinding wil Janssens verschillende tracés voorleggen om zo de onduidelijkheid te vergroten. Wim Van Hees van Ademloos stelde terecht: “Janssens verandert onze vraagstelling compleet. Hij kaapt het project waaraan wij met honderden vrijwilligers maandenlang gewerkt hebben. Niemand is tegen het Masterplan en wij hebben geen probleem met het alternatief van Straten-Generaal, dat voor de volksgezondheid veel beter is. Daar moeten voor ons geen vragen over gesteld worden. De strategie van Janssens is duidelijk: hij wil dé hamvraag - 'bent u voor of tegen een snelweg dwars door de stad' - verzuipen in een nest andere vragen.”

Geen opmerkingen: