9.2.09

Koninklijke familie uit Abu Dhabi zet druk op slavinnen

Enkele maanden geleden werd ons land opgeschrikt door een schandaal van slavernij in een Brussels luxehotel, het Conradhotel. Leden van de koninklijke familie uit Abu Dhabi stelden slaven tewerk in het hotel, de directie van dat hotel kneep de ogen dicht en stelde zich tevreden met de winsten die het maakte. Minstens 18 meisjes van Marokkaanse, Tunesische en Filippijnse afkomst moesten constant werken, “We moesten ons bezighouden met de prinsen en prinsessen, dag en nacht.” De vrouwen kregen amper bewegingsvrijheid of loon. Eén van de meisjes kon ontsnappen en trok naar de politie die een inval deed. Nu worden de vrouwen onder druk gezet om hun klacht in te trekken. Eén van hen verklaarde: “Het gaat om ambassadepersoneel of advocaten die mijn familieleden contacteren. Ze beloven me werk als ik naar mijn thuisland terugkeer. Ze doen ook financiële voorstellen, tot tien keer meer dan mijn oude salaris. Op voorwaarde dat ik mijn klacht intrek.”

Geen opmerkingen: