14.10.08

Verdere concentratie in automobielsector?

De economische crisis heeft verregaande gevolgen in de automobielsector waar reeds jarenlang een overproductie is. De crisis doet het aantal nieuw verkochte wagens sterk afnemen, waarop de grote automobielbedrijven zoeken naar mogelijkheden om de kosten te drukken. Dat gebeurt door massale afdankingen de afgelopen jaren (ook bij ons zagen we dit met het verdwijnen van Renault in Vilvoorde en het afbouwen van VW in Vorst en Opel in Antwerpen). Nu ontstaat er discussie over een mogelijke fusie van Chrysler en General Motors, twee van de drie grote Amerikaanse autoproducenten. GM maakt immense verliezen, in de eerste helft van dit jaar 18,7 miljard dollar, en dreigt failliet te gaan. Het antwoord daarop zou bestaan uit een fusie waarbij er een verdere concentratie is op de automobielmarkt. De tendens van een verdere concentratie onder het kapitalisme en uiteindelijk zelfs monopolievorming werd 150 jaar geleden - nog voor er sprake was van een automobielsector - reeds beschreven door Karl Marx. Had Marx dan toch gelijk?

Geen opmerkingen: