23.10.08

"Artieste voorspelde de financiële crisis"

In De Standaard lazen we over een interessant cultureel project van de Britse artieste Melanie Gilligan. Die maakte een film onder de titel "Crisis in the credit system". Deze film is al een jaar oud, maar voorspelde de financiële crisis die momenteel plaats vindt.

DS schreef onder meer:
Het idee om de filmpjes te maken ontstond enkele jaren geleden al. 'Vier jaar geleden,' zo legt Gilligan uit aan The Guardian, 'zag ik in dat de luchtbel van schulden, die wereldwijd genegeerd werd, uiteindelijk zou barsten. Ik begon na te denken over de impact van een mogelijke financiële crash, niet enkel voor de financiële sector, maar ook voor jou en mij. Ik dacht ook na over wie de rekening uiteindelijk zou moeten betalen.'

En dus schreef Gilligan een satirisch nummer over de beurscrisis getiteld 'Crisis in the credit system'. Een zin uit dat nummer luidt: 'Ik heb het gat gevonden in het kredietsysteem. Een gat vol leegheid.' Dat nummer werd uiteindelijke soundtrack van de gelijknamige film, die een jaar geleden werd opgenomen.

Gilligan had ook een bedoeling met haar filmpjes. Ze wilde met Crisis in the credit system een antikapitalistische boodschap verspreiden. 'Het ene ding dat een investeerder niet wil weten, is hoe alles met elkaar verbonden is', zegt een personage op een gegeven ogenblik. En die verbondenheid beschouwt Gilligan als een groot gevaar. 'De problemen die deze crisis blootlegt, zijn over de hele wereld voelbaar voor arme mensen. Mijn werk is inderdaad antikapitalistisch. Ik vind het geweldig dat mensen al praten over hoe het huidige systeem zal omvergeworpen worden door de huidige crisis.'

Zie: http://www.crisisinthecreditsystem.org.uk

Geen opmerkingen: