11.6.07

Verkiezingen: meer onstabiliteit, meer reclamegerichte campagnes

Enkele opvallende elementen van de verkiezingsresultaten van afgelopen zondag:

  • Politieke verschuivingen worden niet meer in tienden van procenten bekeken, maar in volle procenten. De onstabiliteit en sterke verschuivingen zijn nog nooit zo groot geweest. Onstabiliteit troef!
  • De regering is weggestemd, erg populair was paars blijkbaar niet meer. De enige regeringspartij die won (de liberale MR) deed dit door zich zowat te profileren als oppositiepartij (onder meer door de schandalen bij de PS in Charleroi). De andere paarse partijen kregen slagen.
  • De campagnes worden steeds meer gedomineerd door wie het beste is op publicitair vlak: hoe kom je in de media, hoe bouw je daar een profiel van underdog op, hoe breng je het idee dat je voor verandering staat,...? Wel ideaal voor populisten genre Dedecker
  • Radicaal-links heeft amper gescoord en is op een beperkt niveau blijven steken: het niveau van kennissen, collega's, vrienden, familieleden,... Het gebrek aan grotere bekendheid is tijdens de verkiezingscampagne blijkbaar niet doorbroken. Wel belangrijk: er zat een dynamiek in de campagne van CAP. Dat zal wel concreter moeten worden in de komende maanden en jaren.

Geen opmerkingen: